FAKTOR: Din bil bliver disrupted

Hvad er disruption?

For 100 år siden sagde Henry Ford: 

”Hvis jeg havde spurgt mine kunder, hvad de ville have, havde de sagt ’en hurtigere hest’.”

I stedet gav Henry Ford amerikanerne en billig og solid bil, og det var enden på hestevognen. Hestedreven transport var blevet disruptet!

Hele fænomenet disruption er drevet af, at vi forbrugere vil noget andet. Forandringen bliver drevet af det, som kan elimineres, og som kan gøre vores verden bedre, billigere, nemmere, hurtigere og tilføje en uforudset service. De ønsker vil disrupte den verden, som vi kender i dag.


Disruption - Bilfabrikanter

Vi drukner i biler i dag

I dag har vi gjort os afhængige af bilen – vi kan ikke undvære den. På verdensplan har vi snart 1 mia. biler, og vi drukner i dem.

Derudover er det et faktum, at bilen dræber 1,2 mio. mennesker om året på global plan. Og med bilen har vi et højt forbrug af fossile brændstoffer og en massiv udledning af drivhusgasser - og de fylder overalt på vej, p-pladser og i p-huse.

De ulemper, som følger med bilen og transportformen bliver i de kommende år disruptet. Bilen, som vi kender den i dag, står over for en massiv forandring ifølge Lone Thier, Disruption-ekspert.

Og måden, som vi individuelt transporterer os rundt på i dag, er snart et overstået kapitel.

Hvordan ser fremtidens bil ud?

Bilmarkedet er i dag enormt med en global omsætning på 10.000 mia. kr.

Vi har godt 2,3 mio. biler på de danske veje – det giver køer og myldretid. I København anslås det, at man årligt spilder ca. 20-25.000 årsværk pga. trafikpropper.

Men bilmarkedet vil ændre sig hurtigere, end vi selv regner med, mener Lone Thier. Hun tror på, at vi om 15 år allerede vil se 50 mio. selvkørende biler i verden.

El-delebilen er første spæde skridt på vejen. Men fremadrettet vil bilen blive tilpasset vores ønsker om funktionalitet - rattet forsvinder, interiøret bliver tilpasset ønskede funktioner. Vi vil drikke kaffe, holde møder, tage en lur m.m. undervejs. Alle er funktioner, som ifølge Lone Thier, vil blive indarbejdet i de selvkørende biler.

Med de fremtidige selvkørende biler kan vi bruge transporttiden mere produktivt, og vi kommer hurtigere frem uden trafikpropper.


Hvem vinder kampen og markedet?

Der vil ifølge Per Kongsgaard, porteføljerådgiver for Jyske Invest, være flere producenter, som kommer til at knække halsen undervejs. Det er stadig for tidligt at udpege, hvilken teknologi, der kommer til at drive markedet fremadrettet - og hvem der bliver vinderne.

Men de producenter, som kommer til at præge udviklingen af fremtidens bil, bliver ifølge Lone Thier, producenter som Apple, Google, Uber og Tesla.

”Det bliver bilfabrikanterne, der udkæmper krigen om at komme med den næste intelligente bil. Men det er underleverandørerne, der leverer ammunitionen, som kommer til at profitere af det”, siger Per Kongsgaard.

Hvilke segmenter bliver interessante?

Hvis vi kigger på hvilke brancher og segmenter, vi vil holde øje med inden for bilindustrien, vurderer vi, at de producenter, som udvikler batteriteknologien og de, som producerer hjernen i bilen – semiconduktorerne, er værd holde øje med.


Læs mere om disruption:

Metal-supply.dk, 5. oktober 2016, Dansker tager kampen op mod Tesla

Economist, 3. sept 2016, Worlds most valuable startup leading race transform future

Magasinet f5, 18. nov 2015, Verdens vildeste virksomhed vil forandre verden

Youtube, Clean Disruption, Oslo, March 2016, Why Energy & Transportation will be Obsolete by 2030

Ted Talk, dec 2014, Disruption meets the change monster who wins

Ted Talk, marts 2015, How a driverless car sees the road