Kina - Verdens største middelklasse

I Kina bor der 1,4 mia. mennesker, og det svarer til 1/5 af verdens befolkning. Kineserne og deres massive købekraft er en global faktor i alt, lige fra hvornår der vises Premier League til priserne på avocado i et dansk supermarked.

Men hvad sker der, når kineserne nærmer sig vores livsstil, og hvad er det, der har gjort, at kineserne kan påvirke priserne på verdensmarkedet?

Døren for samhandel blev åbnet

Tilbage i 1980’erne åbnede Kina døren for samhandel med andre lande. Det kunne virksomheder som fx de danske bruge til at udnytte den billige arbejdskraft til produktion af tøj, elektronik og legetøj. Det store produktionsnet gjorde Kina til verdens fabrikshal og gav en vækst i økonomien på mere end 10% om året i 30 år.

Bedre industrisektor

Siden den globale finanskrise er der sket en opgradering af den kinesiske industrisektor. Den er blevet mere sofistikeret og producerer derfor mere avancerede goder. Den opgradering har skabt et stigende lønniveau i sektoren. Samtidig har fremkomsten af en stigende og større servicesektor også løftet det kinesiske lønniveau og dermed den disponible indkomst for husholdningerne og deres forbrugsmuligheder.


Lagkagediagram - Globale Vækst - Kina fylder 1/3 del.

Den kinesiske økonomi

Den kinesiske økonomi vokser dog i dag langsommere end tidligere med en vækst på ca. 6-7% - men det er stadig en rigtig god udvikling. Tidligere var væksten på ca. 10-12%, men den udvikling er svær at vedligeholde i verdens næststørste økonomi.

Væksten i Kina udgør dog i dag 1/3 af den samlede vækst i verden. Den voksende gruppe kinesiske forbrugere fylder også godt i verdensbilledet og i følge konsulentbureauet Mckinsey er det først lige begyndt. De estimerer, at der i 2020 vil være 400 mio. kinesere i middelklassen, og det vil give rystelser over alt i verden.

Et billede på dette er fx efterspørgslen på soyabønner, som er steget markant over de seneste 20 år – en udvikling der forventes at forsætte sammen med prisstigningerne.


Kineserne som turister

I København er kineserne også synlige, og de er ifølge VisitDenmark den mest attraktive målgruppe og står pt for 50% af alt tax free shopping i Danmark. Til sammenligning står amerikanske turister for 7%. I gennemsnit lægger den kinesiske turist 1.700 kr. i døgnet ifølge VisitDenmark, hvilket er dobbelt så meget som en gennemsnitlig international turist. Så også for den danske økonomi er den kinesiske forbruger vigtig.

Verdens største marked for e-handel

Kineserne behøver dog ikke at rejse til Europa for at købe kendte vestlige produkter. I dag kan de købe det online fx på det kinesiske shoppingsite Alibaba. Her køber de vestlige produkter, og Kina har med tiden udviklet sig til verdens største marked for e-handel.

På Amager i et gammelt postkontor ligger virksomheden Air Store, som omsætter for 100 mio. kr. om året. Air Store er et online supermarked, som leverer danske fødevarer til de kinesiske forbrugere, som har stor tillid til den danske fødevarekontrol. Air Store er med tiden blevet Postnords største kunde, når det gælder pakkepost fra Danmark til Kina.

Men konkurrencen om den kinesiske forbruger er hård, og derfor skal man være synlig på de platforme, hvor kineserne er. Her er WeChat i dag det mest populære sociale medie med 1 mia. brugere i og uden for Kina. Det er den kinesiske virksomhed Tencent, som står bag WeChat. Kineserne bruger WeChat til alt fra indkøb af mad til booking af rejser – og derfor skal både danske virksomheder og turistdestinationer være til stede på disse kanaler.

Som verdens næststørste økonomi har efterspørgslen på vestlige forbrugsgoder hos den kinesiske middelklasse stor indflydelse på den økonomiske udvikling i vores del af verden. Den kinesiske middelklasse har et stort mod på forbrug og efterspørger både biler og danske designmøbler i stor stil.